onsdag 26 augusti 2015

Har den värsta värmen återvänt till Sahara?


...idag kändes det betydligt svalare när de ljusblå öppnades och jag steg ut på trappan. Det var inte den bastukänsla som slagit emot en tidigare även redan klockan 07.00. Förmodligen kommer årets spanska sommar att gå rätt högt upp i topplisan som en av de varmaste. Lika illa är det för de som bor hemma i vinterlandet, de toppar åt andra hållet

Vänjer sig snabbt
Kroppen är en finurlig manick. Redan efter någon vecka så har den anpassat sig ganska bra till de olika skiftningarna i vädret och ju längre tid man tillbringar här nere ju mer vänjer man sig givetvis.
Kommer ihåg när jag kom tillbaka hit efter förra årets julfirande hemma i Angered att ja hade höga förväntningar på den spanska vintern. Hade hört att det kunde bli ner mot 8+ på nätterna och jag var förberedd på detta, trodde jag. Kaxig norrlänning som var van med kylan. Jo hejsan gubbe!

Fy för den lede då dagens 20-22+ plötsligt bara blev hälften och stenkåken där jag bor med enkla fönster och stora springor under ytterdörren plötsligt blev som ett kylrum hos SCAN. Nu fick airkondisen jobba och en värmefläkt inhandlades samt en  av de nya värmetavlorna som säljs av en rysk kille här i Torrevieja. Jag köpte en med en tecknad, rolig katt på för 40€ och hängde upp bredvid sängen i sovrummet. En väl värd investering det är helt klart..

Havet blir argare och mer farligt nu när hösten kommer
Kanske vackrare flera gånger då högre makter rör om
Fast då återstår jämförelsen med vårt vinterland. Regn och åter regn, inga plusgrader över huvud taget bara minus. Väldigt många ibland dessutom. Snö eller snöblask för det mesta. I alla fall för oss som bor söder om Sundsvall. Det vill jag absolut inte ha mer, det har jag fått nog av så...den spanska vintern går bra att överleva och jag ser åter fram emot ett riktigt spanskt skyfall och åskväder liknande det som kom ifjol. Det piggar upp och renar luften en aning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar