måndag 31 augusti 2015

Hej vad det går, nu är det sista dagen i augusti....

En sådan här tallrik gör väl inte ont en sval kväll runt halv nio?

..ordspråket säger att tiden går fort då man har roligt. Jag undrar ibland om det är därför tiden verkligen går så fort här nere. Man hinner inte riktigt med ibland tycker jag att det finns massor man skall göra, hinna med och ta tag i men plötsligt har tiden runnit ut?
Det byggs nya hus dagarna igenom. Stora byggkranar svänger sina gigantiska armar lite här och där. Nybyggda hus och lägenheter säljs och begagnade byter ägare. Just nu verkar det vara lite boom just här i Torrevieja. Kanske på fler håll i Spanien, har inte koll på detta, men här i vår stad blir vi fler långtids- och fast boende svenskar

Allt fler Skandinaver har upptäckt den här lilla staden med det underbara klimatet och bara sedan jag kom ner har jag träffat massor av "nya spaniensvenskar, norrmän och finländare" som valt att köpa hus eller lägenhet här nere. Danskar är det inte lika gott om.
Det är spännande att följa utvecklingen även om den sker lite på distans men helt klart är det att det fylls på med fler nya än det försvinner gamla och det är ju ett gott tecken. Jag skrev nyligen en artikel i Lokalpressen Partille om att man kallar Torrevieja för "Dödens väntrum" något jag absolut inte håller med om. Här finns det piggare pensionärer än i vilken svensk stad som helst. Här håller man igång inte bara med det sociala livet (som är outstanding jämfört med det man har i Sverige) utan man promenerar, cyklar, spelar boule och gör massor av hälsofrämjande saker inklusive att man äter hälsosammare med bättre mat.

Elaka tungor, den svenska rikskrämpan, avundsjukan tar över ibland och detta med "Dödens väntrum" har förmodligen de som inte ännu har varit här och hälsat på oss myntat. För min del hoppas jag att fler kommer hit, köper sig ett hus eller en lägenhet och byter upp sig till ett bättre liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar