tisdag 8 september 2015

Är det den Spanska vintern som kommer smygande?

Träffade en äldre farbror i min ålder igår. -Nu är vintern här för käringen har åkt och köpt blommor som hon skall plantera sa han. Sedan suckade han tungt, varför vet jag inte men han kanske var allergisk mot blomster. Jag planterade i våras, vad det var jag stoppade ner det vet jag inte men en av dem skulle visst vara svår att få sprutt på. Mellan blommorna planterade jag mina tre vattenmeloner ca 10 cm höga. Igår tog jag min sista mogna melon, fick sju stora och det finns en liten rackare som försöker bli färdig innan det blir för kallt. Mitt ibland de stora vattenmelonbladen växer mina blommor så det knakar. Störst och vackrast är den som enligt experterna skulle
vara svårast att få sprutt på. Orange och fin som en sprakande eld blommar den för fullt och har nya knoppar hela tiden. Den har delat på sig dessutom så nästa sommar har jag två

"Flitiga Lisa" kallade man den här för om det nu stämmer eller ej det vet jag inte för jag har noll kunskap om blommor. Inte har jag gröna fingrar heller som man brukar säga men jag förmodar att min färdighet i att blanda olika saker även fungerar på jorden jag har i rabatten. En skvätt gin i vattnet på kvällen gör tydligen susen. I rabatten finns varken loppor eller löss, inga konstiga svampar heller så visst tusan hjälper det med en sexa starkt lite då och då.
Har tagit hjälp för att plocka fram några växter som är bra att plantera just nu till er som går i de tankarna, varsågoda.

Pensé de känner man ju igen hemifrån kalla nord.  Förmodar att de som finns här är minst lika vackra som de vi har hemma. Massor av färger och vackra att se på. Har lånat bilderna från en spansk sida (hoppas att det går bra) Den andra blomman heter Silense psammitis och vad den heter på riktigt det vet jag inte och det gick inte att få fram. Kanske någon av er läsare vet vad blomman heter på "riktigt"
Hur som haver det är roligt och vackert med blommor och det är klart att här nere där varken snö eller minusgrader ställer till det är det extra roligt att blomstra till det. Du kanske har några speciella blommor i din rabatt eller kruka. Tag en bild och berätta vad skapelsen heter och skicka in den till mig på mailen; berntojohan@gmail.com så kanske jag lägger ut den så fler får se vad du åstadkommit. OBS: Inga bilder på potatisar, gurkor eller morötter, bara blommor. Ha det så gott och börja leta efter långbyxorna, för snart smäller det till och blir under 25+

Har ni köpt något hus ännu? Jasså inte varför då?
Ni tycker ju att det är så fint hör i Torrevieja och speciellt fint är det här uppe i Rosaleda. Sätter nu i lugn och ro och så pratar ni er samman och ringer till Maria, Leo eller Sanna och gör slag i saken.
Jag tipsar alla jag vet att besöka gänget och vem vet kanske några av mina hinner före er och nyper drömhuset mitt framför näsan på er, det vore ju segt, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar