tisdag 15 september 2015

En del av godiset på svenska julbord börjar mogna just nu



Hösten hemma i vinterlandet är kanske en av de vackraste årstiderna rent färgmässigt. Inte minst hemma i Lappland därifrån jag kommer. Hela skogen och fjället brinner och myrmarkerna blir ännu mer förtrollande ju längre hösten går. Här i Spanien är det ju inte lika påtagligt med hösten men visst märker man det. I och med att nätterna börjar bli svalare så förändras också en hel del av växtligheten. De svajande gröna palmerna utanför mitt hus börjar numera likna gamla skäggiga gubbar, kolla bara på bilden. Fler frukter mogar och träd och buskar börjar ge nya skott. Oliverna är snart färdiga att plockas och läggas in, dadlarna ett av våra svenska julgodisar dignar nu i stora klasar från dadelpalmerna.
Appropå dadlar så är det mäktiga frukter på mäktiga palmer. Visste ni att en dadelpalm kan bli ända upp till 35 meter höga och föredrar att växa i oaser. Här utanför mitt hus är det förvisso ingen oas, men jag har en dadelpalm på sju-åtta meter. (Två olivträd finns det också och jag har faktiskt plockan in några idag och skall försöka lägga in dem.) Dadelpalmen har både han- och honblommor och en stor blomställning, kan innehålla från 6.000-10.000 blommor, Frukterna är bruna,mörkt orange och blir mellan 2,5-7 cm långa. Dadelepalmen tål kyla, faktiskt ända ner till -12 grader. Idag finns det ungefär 1.500 sorter av dadelpalmer beskrivna..
Är det så att ni har något bra recept på hur man lägger in oliver så var snälla att förmedla detta till mig så kanske jag kommer och gör ett litet reportage om dina egna oliver! Kul va?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar