tisdag 13 oktober 2015

Platt mage, fast rumpa och släta lår....

Jo, jag tackar jag. Nu när sommaren har rymt och det börjar dra ihop sig till lite svalare morgnar och kvällar då kanske det är dags att börja fundera på nästa sommar. att ta tag i detta med att hålla sig i form och känna sig lite bättre till mods när det är dags att lätta på klädseln igen?

För min egen del som 72-årig gubbe så vet jag ju att tvättbrädemagens tid är förbi och aldrig lär återkomma. Men...jag kan ju se till att få en liten torktumlare i ställer för en utlöst airbag över livremmen.
Jag vet att ni är väldigt duktiga på att röra er nästan de flesta skandinaver som bor här nere i solen. Men det finns små enkla övningar som gör att ni mår ännu bättre om ni bestämmer er för att utöva dessa, gärna morgon och kväll om ni orkar. Här får ni 4 mycket enkla men väldigt effektiva övningar.


Övning 1: Stå på ett ben. Räkna sakta till tio och så byter du ben. Gör detta varje morgon och kväll innan du kryper ner under täcket. Du kommer att se så mycket bättre balans du skaffar dig redan efter en veckas träning.
Övning 2; Gör knäböj, sakta ner och sakta upp. Har du problem med dina knän skall du vara mycket försiktig.  Försök att komma så långt ner med rumpan mot golvet som du kan. Fem gånger upp och ner räcker till att börja med. Håll ryggen rak hela tiden.
Övning 3; Stå rakt upp och ner och res dig upp på tå. Tio gånger och så vilar du. Sedan gör du tio till. Detta gör du varje morgon och kväll. Är du mycket otränad så kanske du får lite ömmande benhinnor efter någon dag, vila då lite och börja sedan om med fem istället för tio tills du känner att du klarar tio igen. Morgon och kväll och dina vader kommer att bli starkare för varje dag. Kom ihåg att det är vadmusklerna som är pumpen som skjutsar tillbaka blodet till hjärtat igen.
Övning 4: Sätt dig med rak rygg på en vanlig stol. Håll händerna framför dig och res dig upp. Sätt dig igen och upprepa detta tio gånger. Morgon och kväll och du skall se att promenaden går lättare och lättare för varje dag. Denna enkla övning ger mer kondition än vad du kan ana.

Ja och ser jag nu någon piggelin som kommer skuttande på morgonkulan så vet jag att du skött träningen ordentligt. Detta är givetvis övningar för de som är riktiga soffpotatisar och inte för dig och mig som är i oförskämt fin form. Men...man måste börja någonstans och detta är en fantastiskt fin start.

2 kommentarer:

  1. BRA BERNT
    Idag på morgonen var jag på pilates jättebra träning även efter 60 + man blir som ny bara man tänjer lite på kroppen....😀

    SvaraRadera
  2. BRA BERNT
    Idag på morgonen var jag på pilates jättebra träning även efter 60 + man blir som ny bara man tänjer lite på kroppen....😀

    SvaraRadera