tisdag 29 december 2015

Kylslaget i Göteborg sista dagarna på året

Just nu sitter jag hemma i Göteborg och jag har inte varit med om kallare väder än det som just nu sveper fram runt knuten här på ett år. Jo i januari förra året då jag åkte ner igen efter julfirandet med familjen. Hur som helst julen har passerat med klappar, tomtar, dopp i grytan och risgrynsgröt utspädd med grädde och sura apelsinbitar. Skinkan är nu ett minne blott och tack för det, idag blev det pizza och ett glas aqua con gas.
Det blev en tur ner på staden denna afton, såg filmen om Ove med en suverän Rolf Lassgård som Ove. Mycket sevärd och för en gång skull har man legat väldigt nära själva boken vilket var ett stort plus.

Den superhöga julgranen lyser upp halva stan och Jul-Lisseberg väcker beundran världen över. Nu går den på sista versen och det strömmar fortfarande folk ut och in från det att grindarna slås upp och till den släcks och vakterna går hem.

Trafiken går lite i ultrarapid och den stress som syntes dagarna före julafton har nu lagt sig en aning och folk hinner till och med lyfta på hatten när man passerar.  Att gå över ett övergångsställe i Göteborg höll på att kosta mig fötterna för här stannar man inte för fotgängare som man gör i solens land.

Nej jag längtar "hem" och det skall bli skönt att klämma ner sig i ett av säterna på Ryanair och brumma ner till Torrevieja igen.
Lyckan att träffa familjen är ju oslagbar, men att hasa runt här i kylan och se alla nedstämda blickar och tappade gnistor gör mig så deppad att det liv jag numera lever nere i solens land får allt annat att blekna och bara bli blaskigt.
Planerar du ett ,liv i solen, vänta inte gör slag i saken när det nya året börjar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar