måndag 21 december 2015

Nu börjar det banne mig lukta Jul även i Spanien...

Pepparkaksbak, hyasinter som slagit ut, apelsiner med nejlikor instuckna i skalet och så alla lampor, glitter och glada människor. Nu...just nu känns det att julen står bakom dörren. Om tre dagar brakar det loss, då kommer tomten, Jule-Nissen eller vad han nu kallas. Den skäggige gubben som delar ut paket till alla som varit snälla. Jag brukar få ett jag med...
 Det blå julgranen utanför Habaneras är vacker även om jag vill att julgranar skall vara gröna, riktiga som lukta gran och stå hel- eller halvnakna när julen dansas ut på Annandag Knut. Men jag får ge vika för nymodigheterna jag med och erkänner att den blå granen med fallande små vita lampor är riktigt vacker.

Affärerna slåss om kunderna och det erbjuds, extraprisas och lockas med både det ena och det andra och på Juldagen börjar REAN och allt sjunker med 20% så det kan bli. Jag, dottern och hennes pojkvän gjorde en julklappsrunda i går för att se om vi kunde hitta något roligt hem till de som sitter kvar hemma i vinterlandet. Det fanns massor och överlastade som en polsk långtradare masade vi oss hem. Just det vi promenerade från El Limonar ner till Carrefour, Habaneras och affärerna runt omkring.

Tomtar av olika de slag, både de som klätt ut sig och leker tomtar plus de som verkligen är riktiga tomtar snurrar omkring lite här och var och inne i de större varuhusen. Där sitter tomtefar och låter de små barnen komma fram och lämna sina önskelistor. De får en liten pepparkaka och sedan lovar de tomten att vara snälla och lydiga hela året som kommer.
Ett löfte som bryts redan när deras mammor lyfte ut den ur plastbubblan där tomten sitter, så det kan bli.
Nu slipper ni inte undan mig skall ni tro, nej då jag flyger hem till vinterlandet i morgon och kommer givetvis att sända en rapport från kylan och det svenska firandet, var så säker och ett rejält fyrverkeri bjussar vi på här på blogen då GP smäller iväg en halv miljon nere vid hamnen i Göteborg. Ett fantastiskt skådespel vill jag lova. Lova nu mig att vara snälla och ta hand om er och era närmaste. Ät gott och mycket för man vet aldrig när maten tar slut. Ge varandra många kramar, presenter och ofta en liten puss så de känner att du tycker om dem. Och det viktigaste av allt BLÅS UT LJUSEN!

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR på er alla vänner

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar